Fordelene er varierede, social media er det moderne værktøj for marketingfolk. Marketingfolk er nødt til at udvikle sig og være klar til at benytte nye midler og teknikker i kampen på, at få deres budskab ud til netop deres målgruppe. Det sociale medie på nettet har mange fordele og ulemper. Der er blandt andet mange virksomheder der kæmper for, at finde det rigtige medie og de rigtige måder at udnytte det optimalt på. Hvilket kan efterlade forfaldet profiler og gammel information, fordi profilerne ikke længere bliver holdt opdateret, med seneste information og indhold. Den gennemsnitlige virksomhedsejer kender ikke til konsekvenserne.
Fordelene ved brug af Sociale medier for din virksomhed
-Personlig tillid – Når en bruger eller follower deler dit indhold med deres kontakter via en af de sociale platforme, så modtagerne kan se indholdet kommer fra en betroet tredjeparts kilde. De er derfor mindre tilbøjelige til at afvise det, som en simpel marketing budskab eftersom det kommer via, en af deres venner eller tilhængere.
-Hurtig respons – Hvis et af dine budskaber bliver delt rundt mellem flere brugere og begynder at vække interesse, så vil du næsten vide det øjeblikkeligt. Der er flere værktøjer til at spore dine sociale medier, nævner og brand.
-Opbyg Authority – Hovedformålet når man taler markedsføring er at blive en pålidelig kilde, til information og indhold inden for dit område af ekspertise. Sociale media marketing giver dig mulighed for at opbygge et fællesskab af kontaktpersoner- som kan stole og respektere dig som en ekspert på området. På den måde kan du påvirke andre brugere online, til at tilslutte sig fællesskab.
-Økonomi – At være kreativ og ærlig samt skrive indhold som brugerne gerne vil dele, kan koste dig så lidt som ingenting – de eneste omkostninger du bliver nødt til at betale, er noget af din kostbare tid. Når din besked er delt, er det bare at nyde den gratis omtale man modtager.
Ulemper ved Sociale Media Marketing
Vi ved alle at når man skal opdatere flere sociale medie profiler, tager det tid og kræfter – selv for eksperterne. En person med indblik i virksomheden og produkterne, skal håndtere din sociale media tilstedeværelse eller eksempelvis marketingafdelingen. Udgifterne er minimale, det eneste der kræves er tid og kræfter på de sociale media. Det betyder, at sociale medier ikke er et helt gratis middel til markedsføring. SMM er en løbende proces og for at få det til at spille, skal du forsøge at finde nye vinkler om dine produkter, dele og re-dele oplysningerne til tilhængere, der ikke har set dit tidligere oplæg. Oplysningerne på de sociale media er kun synligt for kort tid, før nyere indlæg erstatter din udgivelse. Desuden er offentliggørelse af indlysende reklame, uacceptabelt i på de sociale media. Derfor skal du danne godt og friskt indhold og hele tiden være en del af en samtale, ellers vil du miste tilhængere. Så hvis det gøres på den rigtige måde, kan det resultere i at få flere tilhængere.
Læg en kommentar