Forbedre afvisningsprocent I Google Analytics – Vislo.dk

Hjem/Alle indlæg, Analytics, Homepage, Server/Forbedre afvisningsprocent I Google Analytics – Vislo.dk

Forbedre afvisningsprocent I Google Analytics – Vislo.dk

Resume: Bounce rate (Afvisningsprocent) I Google Analytics er guld værd, når man skal måle engagement af besøgende på sin hjemmeside. Men desværre har denne tracking i Google Analytics en fejl, den tager desværre ikke hensyn til om den besøgende faktisk læser indholdet af destinationssiden. Derfor kommer den justerede Bounce Rate (ABR) til undsætning.

Hvis for eksempel dit websted er en nyheds hjemmeside, og du sender et nyhedsbrev til brugerne hver dag og en modtager er interesseret i en nyheden, så klikker de forsæt for at læse nyheden på hjemmesiden. De vil i de fleste tilfælde forlade hjemmesiden efter de har læst nyhden. Dette regnes som en Bounce rate(Afvisningsprocent) Men bør det tælle med? Den besøgende har faktisk læst og brugt indholdet på din side og været engagementeret og har derefter forladt hjemmesiden.

Et andet eksempel er hvis du har en one-page hjemmeside, men uanset hvor længe brugeren bliver på hjemmeside eller kommer tilbage for at læse mere, så vil besøget altid gælde som et bounce(Afvisning).

Adjusted Bounce Rate kommer til undsætning

Google har selv forslået metoden der kan løse problemet med Bounce Rate, som de har kaldt the Adjusted Bounced Rate (ABR).

Udførelsen er enkel, du skal blot definere et minimum tidsperiode på, hvor lang tid besøgende skal være på hjemmesiden før det tæller som et engagement, typisk 15 sekunder. En begivenhed bliver derefter automatisk sendt efter den definerede periode, og den besøgende betragtes ikke som bounce.

For gennemføre Justeret Afvisningsprocent, bliver du nødt til at tilføje en linje kode (markeret med grønt nedenfor) i stedet for din egen Google Analytics code:

Vigtigt! Husk at udskifte det rødefelt med din egen Google Analytics konto ide.

<script type=“text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-XXXXXXX-1]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

setTimeout(“_gaq.push([‘_trackEvent’, ’15_seconds’, ‘read’])”,15000);

(function() {

var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>

setTimeout funktionen vil sende en begivenhed efter 15 sekunder, hvilket er defineret som 15000 i den sidste del af koden. Du ønsker måske at justere den afhængig af din indstilling. Bemærk, at dette tal har en enhed af millisekunder, dvs 15000 millisekunder = 15 sekunder.

Hvis du ønsker at benytte koden du har fået fra Google Analytics, så kan du vælge blot at tilføje 5 linje i koden herovre til din egen google Analytics kode.

Med denne simple justering for justerede afvisningsprocent, kan du få en mere nøjagtig statistik over brugernes engagement af din hjemmeside!

By | 2014-08-06T21:00:41+00:00 juli 18th, 2014|Alle indlæg, Analytics, Homepage, Server|Kommentarer lukket til Forbedre afvisningsprocent I Google Analytics – Vislo.dk

About the Author:

Jeg er uddannet IT-supporter ,siden da har jeg haft en fuldtidsstilling i en ServiceDesk og i min fritid roder jeg lidt med Vislo og andre webtjenester. Jeg er meget interesseret i diverse technologier indenfor computerens verden og elsker udfordringer. Hvis i har brug for hjælp eller har spørgsmål, så skal i være velkommen til at kontakte os.